Πληροφορίες

Όνομα: Αγγελική Βαθμίδα: Καθηγήτρια
Επώνυμο: Σακελλαρίου Γνωστικό Αντικείμενο: Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία στην εκπαίδευση
Email: asakellariou@upatras.gr Ώρες Συνεργασίας: Τετάρτη 10-11 και 2-3, Παρασκευή 10-11. Παρακαλώ για συνάντηση το μεσημέρι της Τετάρτης να προϋπάρξει επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Τηλέφωνο: 2610997878 Google Scholar:
Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα:

Η Αγγελική Σακελλαρίου είναι γλωσσολόγος, αριστούχος απόφοιτη του Φιλολογικού Τμήματος του ΕΚΠΑ, με διδακτορική διατριβή στη Σημασιολογία στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales του Παρισιού (βαθμός: Άριστα με τιμητική διάκριση) και μεταδιδακτορική διατριβή στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία στο ΕΚΠΑ.
Επί 5 χρόνια δίδαξε την ελληνική ως δεύτερη/ ξένη γλώσσα στο Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 2001 ως το 2009 εργάστηκε ως τακτική ερευνήτρια στο Τμήμα Στήριξης και Προβολής της Ελληνικής Γλώσσας του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας στη Θεσσαλονίκη. Από το 2009 ως το 2023 υπηρέτησε ως μέλος ΔΕΠ στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με αντικείμενο «Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία στην εκπαίδευση». Από τον Φεβρουάριο του 2023 υπηρετεί ως Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και από τον Φεβρουάριο του 2025 ως Καθηγήτρια Πρώτης Βαθμίδας στο Πανεπιστήμιο Πατρών με το ίδιο αντικείμενο. Έχει διδάξει πλήθος προπτυχιακών και μεταπτυχιακών μαθημάτων, ενώ έχει μεταβεί ως επισκέπτρια Καθηγήτρια και στα Πανεπιστήμια Κύπρου και Γενεύης.
Έχει περισσότερες από 60 δημοσιεύσεις μεταξύ των οποίων εισηγήσεις σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, άρθρα σε περιοδικά με κριτές και βιβλία. Το τελευταίο της βιβλίο εκδόθηκε διαδικτυακά στις Ακαδημαϊκές Εκδόσεις Κάλλιπος το 2024 κι έχει τίτλο Διδακτική της γλώσσας με έμφαση στα κειμενικά είδη.
Γνωρίζει άπταιστα την αγγλική και τη γαλλική, μέτρια τη γερμανική και έχει στοιχειώδεις γνώσεις της τουρκικής γλώσσας.

Σπουδές:
Βαθμίδα – Γνωστικό Αντικείμενο:
Επιστημονικά – Ερευνητικά Ενδιαφέροντα:

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα της Αγγελικής Σακελλαρίου αφορούν τη διδακτική της γλώσσας, τα γραμματικά φαινόμενα, το λεξιλόγιο, τους κειμενικούς τύπους και τα κειμενικά είδη, τα ηλεκτρονικά σώματα κειμένων, τον κριτικό γραμματισμό, την (κριτική) ανάλυση λόγου, την επιχειρηματολογία και τη ρητορική. Γενικότερα την ενδιαφέρει η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο τα πορίσματα της θεωρητικής μελέτης της γλώσσας μπορούν να συνδεθούν με τη διδακτική της.

Διδακτική Εμπειρία:
Κύριο Ερευνητικό Έργο:
Μεταπτυχιακό:

Η ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα (υποχρεωτικό στο ΠΜΣ Επιστήμες της Εκπαίδευσης)

Προπτυχιακό

Νεοελληνική Γλώσσα (Υποχρεωτικό, πρώτου έτους)

Στο πλαίσιο της σύγχρονης γλωσσολογικής θεωρίας περιγράφονται και αναλύονται κειμενοκεντρικά τα εξής:

-Η σχέση της Κοινής Νέας Ελληνικής με την καθαρεύουσα και τη δημοτική -Τα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης  – Η θέση του τόνου στην Ελληνική – Κανόνες στίξης – Το μονοτονικό σύστημα – Πάθη φθόγγων – Κλίση ουσιαστικών, επιθέτων, μετοχών – Λειτουργίες των πτώσεων – Λόγιες δοτικές – Ρηματικοί χρόνοι: σχηματισμός, σημασία – Ρηματική όψη (τρόπος ή ποιό ενέργειας) – Πιθανολογική οριστική – Ανώμαλα ρήματα – Παθητικοποίηση με έμφαση στα αποθετικά ρήματα – Ενεργητικές μετοχές – λόγιες ενεργητικές μετοχές – Παθητικές μετοχές με αναδιπλασιασμό ή/ και αύξηση – Επιρρήματα: παραγωγή και λειτουργία τους – Προτάσεις: υποθετικές, ευχετικές, συγκριτικές, ειδικές, βουλητικές, πλάγιες ερωτηματικές.

Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία (Επιλογής, τρίτου έτους)

Στα περιεχόμενα του μαθήματος, που έχει σαφώς διδακτικό προσανατολισμό, εντάσσονται τα παρακάτω 4 σημεία με ιδιαίτερη έμφαση στο 4, που αποτελεί τον κορμό του μαθήματος και στο οποίο αφιερώνεται ο περισσότερος χρόνος:

1.κριτικός γραμματισμός,

2.ομοιότητες και διαφορές προφορικού και γραπτού λόγου και ο ρόλος τους στη διαμόρφωση του ύφους και στην αξιολόγηση των κειμένων,

3.βασικά χαρακτηριστικά της περιγραφής, της αφήγησης, της επιχειρηματολογίας και των οδηγιών,

4.χαρακτηριστικά των πιο κοινών “σχολικών” κειμενικών ειδών (ταξιδιωτικός οδηγός, ειδησεογραφικό άρθρο, παραμύθι, ημερολόγιο, επιστολή, άρθρο γνώμης, διαφήμιση, διάφορα είδη οδηγιών). Στο πλαίσιο της μελέτης των κειμενικών ειδών, παρουσιάζονται εφαρμοσμένα διδακτικά σενάρια και σχολιάζονται γραπτά μαθητών, τα οποία αξιολογούνται και διορθώνονται με κριτήρια που διαμορφώνονται με βάση τις συμβάσεις του κάθε κειμενικού είδους. Αξιοποιούνται πρακτικές μετασχηματισμού των κειμένων και δημιουργίας υβριδικών κειμενικών ειδών.

Βλ. και Σακελλαρίου Αγγελική, 2024. Διδακτική της ελληνικής γλώσσας με έμφαση στα κειμενικά είδη. Ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/13296

 

Διδασκαλία – Μαθήματα:
2025-03-11T20:00:34+03:00